پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودروهای مونتاژی و حاشیههای پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمتهای پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد که در این گزارش تغییرات قیمتهای مصوب اول و قیمتهای جدید مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی شورای رقابت گفت: اگر خریداری تا پیش از تاریخ ۱۷ تیرماه اقدام به خرید خودروهای مونتاژی کرده باشد و منجر به تنظیم قرارداد شده باشد، همان قیمتهای قبلی مبنا خواهد بود و مشمول افزایش قیمتهای جدید نمیشود.
دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور به بازار گفت: از بهمن ماه سال گذشته تا امروز حدود ۴۰ همت به حساب صندوق توسعه وزارت صمت با بهانه نبود گواهی اسقاط واریز شده، لذا مجلس به وزارت صمت اخطار قانونی دهد.
بررسیها نشان میدهد که سرعت رشد قیمت موتور سیکلت از خودرو بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدلهای وسپا گرانتر از خودرویی نظیر جک J۴ قیمت خوردهاند.
خرید کوییک دندهای از بازار آزاد امروز سهشنبه ششم تیر حدود ۳۵۰ میلیون هزینه دارد و ارزانترین سواری تولیدی ایرانخودرو در بازار آزاد ۴۹۰ میلیون فروخته میشود.
هرچند سازمان حمایت چندی پیش، قیمتهای اتحادیه نمایشگاهداران را مبنای قیمتگذاری پلتفرمهای آگهی آنلاین خودرو اعلام کرد، اما دستکم به دو دلیل، قیمتهایی که در بازار مبنای خرید و فروش خودرو قرار میگیرند، بعضا با قیمتهای ابلاغی فاصله دارند.
خرید ساینا دندهای ۳۱۵ میلیون هزینه دارد. قیمت شاهین به ۵۴۵ میلیون رسیده است و قیمت دنا پلاس در بازار آزاد به ۶۷۵ میلیون رسیده است. محصولی که در کارخانه حدود ۳۵۰ میلیون ارزش دارد
کارشناس صنعت خودرو به «بازار» گفت: قیمت خودرو در دنیا توسط خودروسازان براساس هزینه تولید، نوآوری، رقابت با سایر تولیدکنندگان، مالیات و تعامل عرضه و تقاضا تعیین می شود.
قیمت رانا پلاس در بازار آزاد ۴۶۰ میلیون است. خرید ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای ۹۴۰ میلیون آب میخورد، شاهین در بازار آزاد ۵۴۵ میلیون فروخته میشود و برای خرید ارزانترین سواری صفرکیلومتر باید حدود ۳۱۵ میلیون گنار گذاشت
اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی - طبق توافق پشت پرده وزارت صمت و خودروسازان خصوصی - احتمالا سبب بهکارگیری حربههایی از سوی مونتاژکاران خواهد شد. در این مورد دو احتمال وجود دارد: یکی دپوی عمدی خودروها، و دیگری نصب آپشنهایی روی محصولات در راستای توجیه افزایش قیمت.
برخی از کارشناسان نیز معتقدند رکود موجود در بازارها به دلیل بلاتکلیفی قیمت ارز و سیاستهای آینده که با نااطمینانی در اقتصاد ایران همراه شده، شرایطی را به وجود آورده که بازار خودرو نخستین نشانهها را برای خروج از حالت «سرمایهای» بروز دهد.
ارزانترین سواری صفرکیلومتر فعلی در بازار ۳۱۵ میلیون معامله میشود. قیمت شاهین به ۵۴۰ میلیون رسیده و ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای درکارخانه نزدیک ۴۲۷ میلیون قیمت دارد، اما در بازار آزاد ۸۵۰ میلیون فروخته میشود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هنوز خودروهای وارداتی بدست مشتریان نرسیده است، گفت: ۴ هزار دستگاه خودرو وارد گمرک شده و تعداد قابل توجهی هم در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند.
بررسی بازار نشان میدهد که قیمت خودرو نسبت به ۴ روز پیش با کاهش محسوسی مواجه شده است؛ به طوریک ه در خودروهای داخلی شاهد کاهش میانگین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمتها هستیم
با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری و اختیاری از تیر ماه، قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو مشمول تغییرات قیمتی شده است؛ بر این اساس با تصویب شورای رقابت نسبت به مصوبه افزایش قیمت فروردین ماه، قیمت ۲۵ محصول افزایش یافت، اما قیمت سه محصول این شرکت درب کارخانه، کاهش پیدا کرده است.